Marcin Kotasiński Marcin Kotasiński
3076
BLOG

Błędy logiczne w codziennej komunikacji

Marcin Kotasiński Marcin Kotasiński Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 3

W codziennych potocznych wypowiedziach wszystkich ludzi występuje szereg błędów logicznych wynikających z przyzwyczajenia i nieuwagi. Są one proste i większość z nich opiera się na braku zrozumienia pytań zawierających zaprzeczenie, na które odpowiada się w taki sposób jakby pytania te były pozbawione zaprzeczenia.

Najpopularniejszym błędem jest odpowiadanie na pytanie przeczące pewnemu stanowi w przeczący sposób, nie odpowiadający stanowi, który chce się zakomunikować. Na przykład załóżmy, że w naszej lodówce nie ma już żółtego sera. Małżonek lub ktoś pyta nas przy pomocy przeczenia: „Czy nie mamy już żółtego sera?” Popularna odpowiedz brzmi: „Nie”. Odpowiedź ta nie pasuje do faktycznego stanu naszej lodówki, ponieważ skoro tego sera faktycznie nie ma, należy na tak postawione pytanie odpowiedzieć twierdząco czyli: „Tak! (nie ma sera)”. Tymczasem odpowiedź przecząca: „Nie”, mówi naprawdę „Nie (ser jest)” – zaprzecza przeczeniu zawartemu w pytaniu. Odpowiedź: „Tak”, potwierdza przeczenie pytania mówiąc, że tego sera nie ma. Takie jest nasze przyzwyczajenie do błędnego używania logiki występujące, chyba w każdej sytuacji, bo możemy wziąć pod uwagę każde inne pytanie przeczące, na przykład dotyczące psa Burka, który nie jest w danej chwili w swojej budzie. Ktoś pyta: „Czy Burka nie ma w budzie”? Prawidłowa odpowiedź na tak postawione pytanie (z przeczeniem) odpowiadająca jego nieobecności byłaby: „Tak, nie ma go w budzie”. Tymczasem na ogół, na pytania przeczące odpowiadamy przeczeniem, mówiąc: „Nie”. Faktycznie taka odpowiedź znaczy, że Burek jest w budzie, bo przeczymy przeczeniu zawartemu w pytaniu. Mówiąc: „nie”, mówimy naprawdę: „nie jest prawdą, że Burka nie ma w budzie” lub, pozbywając się obu przeczeń mówimy: „jest prawdą, że Burek jest w budzie”, gdy faktycznie buda jest pusta i ten stan staramy się zakomunikować. Aby odpowiedzieć na to pytanie zgodnie ze stanem materialnym należy odpowiedzieć: „Tak”, bo taka odpowiedź oznacza zgodę na przeczenie zawarte w pytaniu, czyli mówi: „Tak, burka nie ma w budzie”.

Weźmy inny błąd logiczny równie często występujący w potocznych wypowiedziach ludzi, odpowiedź złożoną z dwóch przeczeń. Na przykład ktoś pyta nas: „Czy masz coś w kieszeniach?”, gdy tymczasem nasze kieszenie są puste. Potocznie, przy nieuwadze, odpowiadamy na takie pytanie: „Nie mam nic” i to jest błąd. Taka odpowiedź znaczy coś innego niż zamiar odpowiedzenia, że kieszenie są puste. Odpowiedź „nie mam nic”, naprawdę znaczy, że „mam coś”. Przeanalizujmy to. Słowa „nie mam” znaczą, że „mam nic” lub „mam pusto” i taka odpowiedź wystarczyłaby, aby zakomunikować to, iż kieszenie są puste. Tymczasem dodanie słowa „nic” powoduje, że osiąga się efekt odwrotny. Mówiąc: „Nie mam nic”, naprawdę mówi się, że „ma się coś”, że coś w kieszeniach jest, bo w tych słowach mówi się, że: „nie ma niczego”, że „nie jest pusto”, że „coś jest”. „Nie mam nic” znaczy, że kieszenie nie są zupełnie puste, aby uczynić to bardziej czytelnym dokonajmy zmiany, zamiast słowa „nic” wstawmy słowo „coś” otrzymując odpowiedź: „nie mam coś (czegoś)”. Przy tej odpowiedzi daje się jednoznaczny komunikat, że kieszenie są puste, bo pozbawione są „czegoś”. Kiedy mówimy w sposób nieuważny przy dodatkowym użyciu słowa „nic” lub przeczenia, czyli po prostu przy użyciu dwóch przeczeń („nie” i „nic” równocześnie), naprawdę mówimy, że coś w tych kieszeniach jest, choć myślimy, że odpowiadamy prawidłowo twierdząc, że są one puste. Przyjrzyjmy się temu dokładniej.

Kiedy mówimy: „Nie mam nic”, mówimy faktycznie „mam coś”. Dlaczego? Rozważmy inne sposoby zbudowania odpowiedzi przy pomocy tych słów, mamy cztery możliwości, które mają różne znaczenia. Po pierwsze możemy odpowiedzieć w ten tradycyjny sposób: „nie mam nic”, po drugie: „nie mam coś”, po trzecie: „mam nic” i po czwarte: „mam coś”. Odpowiedź druga i trzecia są takie same komunikują, że kieszenie są puste: „nie mam coś (czegoś)” i „mam nic” (…w kieszeniach). Odpowiedź pierwsza i czwarta: „nie mam nic” i „mam coś” także przekazują to samo znaczenie, ale odwrotne do drugiej i trzeciej komunikują, że coś w kieszeniach jest. Różnią się one tym tylko, że odpowiedź czwarta względem pierwszej znosi podwójne przeczenie i twierdzi wprost: „mam coś”. Odpowiadając na co dzień przy pomocy podwójnego przeczenia odpowiadamy odwrotnie do stanu faktycznego i przeczymy swojej intencji. Przyzwyczailiśmy się do takich odpowiedzi tak bardzo, że osoba otrzymująca je pojmuje taką odpowiedź zgodnie z intencją, ale wbrew logice. Tymczasem podwójne przeczenie znosi się i odpowiedź jest zupełnie inna od zamierzonej. 

Warto zwrócić uwagę na to, że wszelkie odpowiedzi z podwójnym przeczeniem – równoczesnym użyciem dwóch słów, na przykład: „nie”, „nigdy”, „nic”, naprawdę oznacza odpowiedź odwrotną od tej jaką chce się dać. Przy zadawaniu pytań najlepiej kierować się prostotą i pytać bez zaprzeczenia, na przykład „czy Burek jest w budzie?”, wtedy odpowiedzi są najprostsze: „tak” lub „nie” i pozbywamy się komplikacji związanych z zaprzeczeniem zaprzeczeniu. 

 

 

Wyzwolony OD 3 LAT UKRYWAM SIĘ, GDYŻ ZNISZCZONO MI 20 LAT ŻYCIA I MOJE PRÓBY ODZYSKANIA GO SKUTKUJĄ ŁAMANIEM WSZELKICH MOICH PRAWA OBYWATELSKICH I PROCESOWYCH - JESTEM CZYNNIE PRZEŚLADOWANY I NISZCZONY PRZEZ SKORUMPOWANY DO DNA SYSTEM, BEZPOŚREDNIO W OSOBACH SSR KWAŚNIK I KIEPAS (poczytaj o nich i mojej sytuacji obywatelu Polski) Poznanie Poznania> Książka o samopoznaniu "Rozwój duchowy a samoświadomość" POZNAJ SIEBIE! To rzecz najciekawsza w życiu, czegoś ciekawszego nie znajdziesz. Mówił o tym Sokrates jakieś 2,5 tyś. lat temu, mówił Jezus, Budda i wszyscy wielcy mędrcy. 'Ja' też to mówię. Mówili też, że człowiek po tym Wyzwala się. Kluczem jest Twoja świadomość siebie, i uczucia, i ich zgodność, to droga, by poznać Świadomość wszystkiego. Można naprawiać świat... więc co robimy? Najprościej zacząć od siebie, poznać kim się jest i czego naprawdę pragnie. Wychodzi to wtedy, gdy się zupełnie nie sprzeczamy.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie